info@itvkostce.cz+420 720 758 334

Méně než polovina uživatelů klikne na výsledek SERP

Červen 2019 byl dalším milníkem, který ukazuje cestu a směr v oblasti SEM, SEO, SMO. Poprvé v historii vyhledávání ve vyhledávači Google uživatelé překročili hranici 50% v tzv. Zero-Click Searches neboli nulových kliknutí ve výsledcích vyhledávaní SERP. Laicky vysvětleno – uživatel zadá vyhledávací dotaz, zobrazí se mu výsledek vyhledávání (SERP), který uživatel opustí bez následné interakce (kliknutí).

Data jsou čerpaná z Jumpshot, zahrnují vyhledávání v počítači i v mobilních zařízeních. Graf ukazuje, že navzdory nárůstu vyhledávání s nulovým kliknutím i placeného vyhledávání, je efektivní SEO velmi důležitý parametr. Pro každé kliknutí na placený výsledek v Google připadá 11,6 kliknutí na organické výsledky.

Opusťme na chvíli problematiku nulového kliknutí a pro úplnost sdělení se pojďme podívat, co se děje dále s uživateli, kteří projeví interaktivitu (tedy kliknutí). Z analýzy míry prokliku (CTR) od společnosti Jumpshot vyplývá, že celých 6,01% vyhledávání (což z grafu odpovídá 12% všech kliknutí) končí zpět ve společnostech ve vlastnictví Google.

Seznam domén vlastněnými společností Google

V Q1 2019 nasměroval Google téměř 12% všech kliknutí na domény ve svém vlastnictví. A dále k tomuto číslu je nutné přidat polovinu všech vyhledávání s nulovým kliknutí.

Z daných informací je patrné, že počet kliknutí na webové stránky a domény, které nejsou ve vlastnictví Google, má klesající charakter.

Tmavě modrý spodní sloupec ukazuje na trend prokliků v organickém hledání na domény, které nejsou vlastnictvím Google z mobilních zařízení, světle modrý horní sloupec ukazuje na stolních počítačích.

Podle odhadů bylo v Q1 2016 v USA k dispozici cca 75,6 miliard organických kliknutí ve vyhledávání v prohlížeči. O tři roky později je tento počet cca 61,5 miliardy. V roce 2019 tedy Google prostřednictvím vyhledávání v prohlížeči odeslal cca o 20% méně organických kliknutí než v roce 2016.

Trend výsledků s nulovým kliknutím (tmavě modrý sloupec), organickým kliknutím (prostřední sloupec) a kliknutím z placených kanálů (světlý horní sloupec na mobilních zařízeních a stolních počítačích.

V posledních třech letech vzrostlo CTR placených kliknutí o více než 75%. Procento dotazů s nulovým kliknutím vzrostlo téměř o 12%. Výsledkem je, že organické CTR kleslo o více než 13% na 47,4%.

Trend výsledků s nulovým kliknutím (tmavě modrý sloupec), organickým kliknutím (prostřední sloupec) a kliknutím z placených kanálů (světlý horní sloupec na stolních počítačích.

Z grafů je patrný klesající charakter poměru mezi zobrazením a kliknutím na organické výsledky vyhledávání.

Trend výsledků s nulovým kliknutím (tmavě modrý sloupec), organickým kliknutím (prostřední sloupec) a kliknutím z placených kanálů (světlý horní sloupec na mobilních zařízeních.

I přes všechna znázornění klesajícího trendu, stále vnímám organické vyhledávání jako velice důležité a to především z těchto důvodů:

Z výše uvedeného vyplývá, že obavy jsou zcela opodstatněné – pojďme si shrnout v číslech celou situaci: Google má více než 94% amerického vyhledávacího trhu, odesílá více než 10x tolik přenosů než druhý dominant Facebook, na trhu online reklamy má 38% podíl všech příjmů z digitální reklamy (oproti 22% Facebooku) a ovládají (možná do nebezpečné míry) obživy milionů majitelů malých podniků, začínajících podnikatelů, tvůrců webových stránek a živnostníků v oblasti SEM.

Ostražitost u takového giganta je více než na místě!